Od kilkunastu lat w biurze Primulator w podwarszawskich Łomiankach wiosną i jesienią prowadzone są szkolenia z programu Carpigiani Gelato University. Obecnie szkolić można się na trzech poziomach: podstawowym, średnio zaawansowanym i zaawansowanym. Wkrótce w programie szkoleń pojawi się również poziom Master Class.
Jak tłumaczy Piotr Lamenta, Senior Manager Primulator, Program Carpigiani Gelato University dedykowany jest zarówno osobom, które chcą przystąpić do własnej produkcji lodów rzemieślniczych, jak i tym, które już je produkują, ale chcą podnieść swoje kwalifikacje, uporządkować wiedzę czy nabyć nowe umiejętności.
– Miejsce, w którym się znajdujemy, to klasyczna lodziarnia wyposażona w cztery stanowiska pracy, gdzie mamy do dyspozycji stoły, frezery, pasteryzatory, szokówki – wszystko, co jest niezbędne do tego, aby od początku do końca przygotować swoją recepturę – wymienia Senior Manager Primulator.
Program obecny jest na całym świecie. Ci sami trenerzy szkolą w Polsce, Włoszech, Francji, Niemczech, Stanach Zjednoczonych czy Japonii.
Od kursu podstawowego do Master Class
W trakcie kursu podstawowego uczestnicy uczą się, jak powstaje baza do lodów, w jaki sposób tworzy się kompozycje smakowe oraz jakie surowce i dlaczego są wykorzystywane. Oprócz części teoretycznej, ważnym etapem są zajęcia praktyczne, podczas których z wcześniej przygotowanych baz białej, żółtej i czekoladowej studenci mogą opracowywać i kreować indywidualne smaki.
– Naszym celem jest przekazanie wiedzy, która pozwoli na stworzenie własnej receptury i własnego smaku – podkreśla Piotr Lamenta.
Jak zaznacza, lody mogą być nie tylko słodkie, ale też wytrawne: z ziołami, przyprawami czy serami. Czasami pojawiają się smaki nieoczywiste, jak... ryba.
– Mieliśmy okazję przygotować lody na bazie anchois. Każdy wie, że to jest słony, wytrawny smak i faktycznie te lody miały taki smak. Było to kontrowersyjne, ale pokazaliśmy, że można zrobić lody ze wszystkiego – wskazuje Senior Manager Primulator.
Smaki, bardziej wytrawne, gastronomiczne to jeden z tematów szkolenia na poziomie zaawansowanym.
Dodatkowo, prawdopodobnie w przyszłym roku, Primulator uruchomi ostatnie szkolenie Master Class – dla osób i firm, które planują stworzenie czegoś więcej niż miejsce produkcji i sprzedaży lodów, którzy planują rozwój dystrybucji, co wiąże się z przygotowaniem lodów do transportu i ewentualnie dłuższego przechowywania. Program Master Class jest obecnie testowany we Włoszech.
Carpigiani Gelato University okiem uczestników
O szkolenie Carpigiani Gelato University zapytaliśmy także uczestników, którzy przyjechali do siedzimy Primulator z różnych części Polski.
– Jestem z Poznania i przyjechałam rozpocząć swoją przygodę z gelato. Chciałabym w najbliższym czasie rozpocząć od założenia działalności z lodami, a później krok po kroku wdrożyć dalsze etapy z kawą i pieczeniem ciast – mówi Martyna, uczestniczka szkolenia.
– Prowadzę z rodzicami kawiarnię w Opolu i chciałbym wzbogacić swoją wiedzę, ponieważ praktyczną wiedzę już mam (...) Takie szkolenie pozwala podejść bardziej profesjonalnie do tematu. Wiedza teoretyczna jest bardzo istotna, żeby sprostać wymaganiom jak największej ilości klientów. Często słyszę, że klienci lubią mało słodkie lody, jednak nie wiedzą, że ten słodzik (to, co odpowiada za słodki smak w lodach) jest też fundamentem do struktury lodów, aby nie były ani za miękkie, ani za twarde. M.in. takich rzeczy na tym szkoleniu mogę się nauczyć – dodaje Marcel, student Carpigiani Gelato University.
– Biorę udział w dzisiejszym szkoleniu, ponieważ chcę kultywować rodzinną tradycję i stworzyć lodziarnię, która będzie przede wszystkim składać się z jakościowych produktów, naturalnych lodów. Myślę, że to najlepsze szkolenie w tej chwili w Polsce – podkreśla Tobiasz, uczestnik szkolenia.
– 8 lat temu firmę założył mój tata, a my ją przejęliśmy: najpierw moja mama, potem ja, dołączył do nas Kuba. Od dwóch lat się tym zajmujemy (...). Trzeba utrwalać swoją wiedzę i szkolić się przez całe życie – podsumowuje Maja z wytwórni lodów rzemieślniczych Mr. Lodzik.
Artykuł ukazał się na portalu Horecatrends