Mogłoby się wydawać, że w kawowym świecie w kwestii ekspresów zostało wymyślone wszystko. Patrząc na technologię i konstrukcję zarówno tych tradycyjnych ciśnieniowych jak również profesjonalnych automatycznych urządzeń do parzenia kawy, można śmiało wysunąć tezę, że nic nowego w przypadku rozwoju technologicznego ekspresów nie powstanie. Tylko czy na pewno? Czy to nie jest tak, że rozwój technologiczny profesjonalnych urządzeń do przygotowywania ulubionej filiżanki czarnej kawy, jest ściśle powiązany ze zmianami społecznymi i kulturowymi, które sympatycy tego wspomnianego napoju nazwali „falami”? Jeśli tak to czy nadchodzi kolejna fala rewolucyjnych zmian?
TAKIE EKSPRESY JUŻ ISTNIEJĄ
W ciśnieniowych ekspresach do kawy FAEMA został stworzony system mutlibojlerowy GTI, który zapewnia najwyższe standardy regulacji i utrzymania temperatury. W wybranych modelach tej marki dostępna jest opcja połączenia młynka do kawy z ekspresem, który za pomocą komunikacji bluetooth utrzymuje zawsze odpowiednią grubość mielenia ziaren, aby zachować idealną ekstrakcję napoju. Dla mniej zdolnych baristów jest opcja AutoSteam, która umożliwia automatyczne spienianie mleka w trzech różnych konsystencjach, a oprócz tego w najnowszym modelu Faemina jest przycisk do zaprogramowania zaparzania kawy alternatywnymi sposobami. Polega to na tym, że pod grupę w ekspresie zamiast łyżki, podstawiamy np. Drip, a zaprogramowany ekspres zaleje nam kawę zachowując odpowiedni czas i proporcje wody. Dodatkowo w najwyższych modelach Faema, mamy wbudowaną telemetrię, dzięki której jeden lub kilka ekspresów połączonych z internatem przesyła wszystkie dane dotyczące swojej pracy. Mamy pełen dostęp do wszystkich statystyk łącznie z informacją kiedy i o której godzinie ekspres został umyty.
Telemetria jest również wykorzystywana w automatycznych profesjonalnych ekspresach WMF. Oprócz prowadzenia statystyk, mamy możliwość zmiany menu lub wgrania komunikatów marketingowych, które w sieciach handlowych odgrywają bardzo ważną rolę. To właśnie w ekspresach automatycznych przeznaczonych do samoobsługi duże wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości pozwalają na dowolną interakcję z klientem. Dodatkowo ekspresy WMF można połączyć z dowolnym systemem płatniczym, czytnikami QR Code lub zintegrować z dowolnym system zamawiania stosowanym w kioskach płatniczych.
Pełna regulacja ustawiania receptury napojów, unikatowe systemy mleczne takie jak bezkonkurencyjny system Dynamic Milk i olbrzymia ilość konfiguracji dodatkowego wyposażenia to już standard. Jeśli chcielibyście, aby ekspres sam przeprowadzał pełen proces czyszczenia, to również jest taka opcja. WMF wprowadził nigdzie wcześniej nie spotykany system AutoClean. Jest to wyjątkowa, opatentowana technologia, która umożliwia zaprogramowanie ekspresu w sposób, który sprawia, że do umycia urządzenia nie jest potrzebna ingerencja człowiek. Ekspres sam uruchamia proces mycia i pobiera odpowiednie środki czystości. Wystarczy raz w miesiącu uzupełnić zapasy chemii czyszczącej, a resztę wykona maszyna.
HISTORIA FAL
Można długo wymieniać technologiczne nowinki i konstrukcje, które mają zastosowanie we współczesnych ekspresach do kawy. W przypadku tych urządzeń ciężko wskazać co nowego może jeszcze powstać. Dużo łatwiej jest określić kierunek dalszego rozwoju związanego z ich obsługą i pewnego rodzaju uwarunkowaniami społecznymi, które definiują powstawanie nowych konceptów kawowych. W 2002 roku pojawił się artykuł Trish Rothgeb, klasyfikujący historię kawy, dzieląc jej rozwój na etapy, nazywane „falami.” Obecnie są trzy zdefiniowane fale i nadchodzi kolejna, czwarta w historii kawy „fala” która zmieni sposób konsumpcji, przyzwyczajeń społecznych i wpłynie na ewolucję technologiczną urządzeń.
Pierwszą „falą” możemy nazwać okres, który sięga do samego początku i pierwszych potwierdzonych informacji na temat kawy, czyli roku 1800. Od tego okresu, kawa jako ekskluzywny produkt dedykowany dla elit przekształca się w napój dla mas. Na początku XX wieku powstaje kawa instant do codziennej konsumpcji. Kawa staję się popularna i łatwo dostępna. Każdy chce spożywać swoją rozpuszczalną kawę w domu. Dopiero 30 marca 1971 roku powstaje w Seattle pierwszy Starbucks, który daje początek nowej jakości i modzie na picie kawy w kawiarniach sieciowych. Ludzie chcą się spotykać w takich miejscach, aby celebrować picie ulubionego espresso. Jest to druga fala, w której spożywanie kawy staje się dla wielu stylem życia.
Trzecia fala rozpoczyna się w 2002 roku, gdy pojawia się artykuł Trish Rothgeb. Konsumenci coraz bardziej są świadomi tego co piją. Nie wystarczy już im tylko wiedza, czy kawa, którą mają w kubku to arabika? Potrzebują informacji na temat uprawy, skąd pochodzi, jaką metodą była obrabiana, itd. Powstają kawiarnie speciality, które zamieniają potoczne, znane z sieciówek tzw. Pumpkin Latte na alternatywne sposoby parzenia kawy i to nie byle jakiej bo ocenianej przez Q-graderów na co najmniej 80 punktów w stupunktowej skali jakości. Wyszkoleni bariści przygotowując najlepsze espresso, sprawdzają ziarna, mierzą ich gramaturę wyliczają proporcje wody, a także stopień mielenia i czas parzenia napoju.
To niemalże matematyczne przygotowanie kawy, wymusza na producentach ekspresów stworzenie precyzyjnych maszyn, które stabilną pracą gwarantują najwyższą jakość napoju. Trzecia fala trwa do dzisiaj i przyczyniła się na pewno do stworzenia ekspresów ciśnieniowych, które spełniają wymagania każdego baristy. Podobnie jest z ekspresami automatycznymi, w których zaszła rewolucja. Od urządzeń na kawę instant po automatyczne ekspresy z precyzyjnym ustawieniem grubości i gramatury mielonych ziaren kawy, których systemy spieniania mleka nie ustępują jakością od kaw mlecznych podawanych w kawiarniach speciality.
CZWARTA FALA – TO JUŻ SIĘ DZIEJE
Mając wiedzę na temat tego jak wyglądała ewolucja rynku kawowego na świecie i obserwując obecne zachowania konsumentów oraz rynek pracy, śmiało możemy powiedzieć, że wkraczamy w czwarta falę, której założeniem jest szeroko pojęta automatyzacja.
Brak wykfalifikowanych pracowników lub olbrzymia rotacja to problem z jakim obecnie zmagają się pracodawcy. Do tego silna popularyzacja i świadomość wśród klientów dotycząca kawy, zachęca przedsiębiorców do wprowadzania jej do każdego miejsca, w którym klient może skonsumować swoja ulubioną małą czarną. Na świecie już istnieją różnego typu kawiarnio – kwiaciarnie, kawiarnio – księgarnie, profesjonalne kąciki kawowe można także spotkać w wielu zachodnich butikach, salonach samochodowych, a także w sklepach spożywczych, zarówno tych wielkopowierzchniowych jak również w formule convienence. Powoli ten trend widać również na naszym rodzimym rynku.
Producenci wprowadzili urządzenia, które wpisują się w istniejące trendy. Przykładem są ekspresy automatyczne WMF, które mają szereg możliwości ustawień dotyczących samoobsługi. Można te urządzenia konfigurować z dowolnym systemem POS, a także dowolnymi systemami sprzedaży.
EKSPRES PRZYSZŁOŚCI
Ekspresem przyszłości do kawy bez wątpienia jest WMF ESPRESSO, który łączy lukę pomiędzy tradycyjnymi ekspresami ciśnieniowymi a profesjonalnymi automatycznymi urządzeniami do przygotowania kawy. WMF Espresso to wyjątkowe hybrydowe narzędzie, które doceni wprawiony barista, jak również osoba zaczynająca przygodę z kawą.
Nie jest to jednak ekspres, który jest czymś totalnie nowym. Od paru lat na takim urządzeniu pracuje kilka dużych sieci gastronomicznych. WMF wprowadzając na rynek model ESPRESSO wyprzedził bardzo swoją epokę. Dopiero teraz przyszedł czas na technologię, która jest zastosowana w tym urządzeniu. Jest to ekspres idealny pod wieloma względami, choć najważniejszymi jest jego prosta obsługa oraz budowanie pozytywnych emocji u klientów poprzez konstrukcję, która zaczerpnięta jest z ciśnieniowych ekspresów do kawy. Dodatkową jego zaletą jest skrócony czas obsługi klienta, dzięki wbudowanym młynkom (dedykowanym po jednym na każdą grupę). Barista oprócz wyczyszczenia łyżki nie musi tracić czasu na podkładanie jej pod młynek. Wystarczy po wyczyszczeniu podpiąć ją z powrotem pod grupę i wybrać przycisk do odpowiedniego napoju.
Ekspres mieli kawę bezpośrednio do portafiltra podpiętego pod grupę. Oprócz zaoszczędzonego czasu, nie ma żadnych strat ponieważ kawa nie ma gdzie się rozsypać. Przygotowanie mleka w ekspresie może odbywać się ręcznie lub w pełni automatycznie. Wykorzystując trzy poziomy napowietrzenia możemy uzyskać idealne mleko do cappuccino, latte lub flat white. W miejscach takich jak stacje benzynowe lub w punktach convenience jest to nieocenioną zaletą.
Ekspres WMF Espresso to idealna podstawa do budowania nowoczesnego konceptu bistro, który oparty jest na szybkiej i prostej obsłudze przy zachowaniu najwyższej jakości przygotowywanych produktów. Swoją konstrukcją WMF Espresso przypomina tradycyjny ekspres znany z popularnych kawiarni speciality, natomiast technologia i funkcje tego urządzenia sprawiają, że obsłuży je każdy, niezależnie od doświadczenia i stopnia umiejętności, przygotowując kawę, na tym samym bardzo wysokim poziomie. Jest to bez wątpienia najważniejsza zaleta, która sprawia, że WMF Espresso to ekspres przyszłości, wpisujący się w trendy i wymagania społeczne.
Napływająca czwarta fala sprawia, że dostęp do wysokiej jakości tzw. małej czarnej będziemy mieli praktycznie wszędzie. W miejscach gdzie do tej pory kawy nie było, teraz jest to możliwe. Mała powierzchnia robocza w lokalu i brak wykwalifikowanych pracowników to nie są już przeszkody, przed którymi stają przedsiębiorcy.
Bezkonkurencyjny ekspres WMF wytycza kierunek rozwoju, dla producentów podobnych urządzeń. Jego funkcjonalność jest nie do zastąpienia, a kompaktowy format pracy wpisuje się w każdy nowoczesny koncept kawowy. Przykładem jest sieć stacji paliw BP, która wykorzystała potencjał WMF Espresso w swoim projekcie: Wild Bean Café Barista. Koncept baristy na stacjach paliw PB, odniósł ogromny sukces i został doceniony przez specjalistów, zgarniając główną nagrodę na tegorocznych Targach Stacji Paliw.